Dagelijks archief: juli 30, 2021

De liftknop

Het is een belangrijke verkeersader in het verzorgingshuis. De lift. De lift speelt een cruciale rol in het leven van alle dag in het huis voor bewoners, bezoekers en medewerkers. De lift die onderhouden wordt door de firma Sky, zoals stickers in de lift aangeven. De firma lijkt goed werk te doen, in ieder geval gaat de lift zonder veel problemen tientallen keren omhoog en omlaag in de schacht. De open constructie met een glazen ruit in de lift geeft een bijzondere blik over de binnentuin. Een verplaatsing met de lift kan dan ook zeer aangenaam zijn. 

We hebben in het huis over de tijd heen soms liftgangers. Het zijn de bewoners die heen en weer reizen, zonder duidelijk besef van waar ze zijn of waar ze naar toe moeten gaan. Op zich interessant dat de liftgangers wel ergens uitstappen. Er zijn geen bewoners, die de lift op een gegeven moment niet verlaten als de deuren opengaan. 

Het is een rustig moment bij de lift als mevrouw op de liftknop drukt. We bevinden zich bij de receptie. De vrouw een rasechte bebrilde Amsterdamse van ruim negentig, gekleed in een donkerblauwe broek en jasje en een blauwwitte blouse houdt wel van een praatje maar de communicatie verloopt wat lastig gezien haar doofheid. 

Ze stapt in de lift. Ze draait haar rollator en kijkt mij aan. Ze verzuimt om op een knop te drukken. ‘Mevrouw ik druk wel even voor u op de knop´, ik praat tegen haar, maar ik denk niet dat ze met hoort. De knop licht op. De deuren sluiten niet meteen.  

‘Waar moet ik naar toe?’ Vraagt ze mij, terwijl ze mij vragend aankijkt. Ik wil haar gerust stellen en schreeuw bijna naar welke verdieping ze moet. Eigenlijk weet ik al dit is totaal zinloos, mevrouw gaat mij niet horen. Toevoegen dat ik al heb gedrukt heeft geen enkel nut. Ik kan naar haar toe lopen in de lift, in de hoop dat als ik dichtbij ben ze mij wel kan horen. Maar bij het instappen van de lift, zal het proces van de deuren sluiten worden vertraagd en ondanks dat het nu een rustig moment is, is er een kans dat iemand op een verdieping voor een dichte liftdeur staat. Degene zal zich ongeduldig afvragen hoe lang hij of zij nog moet wachten. 

Wachten moeten we soms heel veel. De wachttijd bij de lift kan heel lang zijn. Vooral in spitsuren, maar als de deuren opengaan en je iedereen kan uitzwaaien voordat ze weer verder gaan, is dat ook wel een bijzondere ervaring. 

Mevrouw wil ondertussen op een knop drukken. Ze kijkt naar het paneel. Twijfelt en weifelt. Uiteindelijk gaat haar hand richting paneel. De uitgestoken wijsvinger blijft in de lucht hangen. Ze drukt niet. 

Dan gebeurt het in een snelle beweging drukt ze op het paneel. Er gaat geen enkel lichtje branden. Mevrouw drukt namelijk boven het paneel. Niet op de drukknoppen, maar op de sticker. De sticker die vertelt dat de firma sky degene is die het onderhoud pleegt. 

The sky is the limit en de deuren sluiten. 

@Amiad Ilsar