Pesach

Op Pesach ontdoen de Joden zich van gerezen brood. De reden hiervan is dat de Joden na afloop van de periode van de slavernij uit Egypte, op weg naar de vrijheid, snel moesten vertrekken en het brooddeeg niet kon rijzen. Het gerezen brood staat symbool voor luxe, voor de opgeblazen mens. De matze, daarentegen is plat, niet gerezen, zonder lucht en staat symbool voor de basis. Pesach is dus ook een feest waarin we worden geacht een week back to basis te gaan en vandaar uit het leven weer te relativeren en een nieuwe start maken in een periode waarin de natuur ontluikt. Want Pesach is al met al ook een lente feest.  

We eten niet alleen de matze maar doen voor de Pesachweek het brood in de ban. De Joden ontdoen het huis van broodresten en meel. Alles wordt onderworpen aan een grote schoonmaak met als doel de totale vernietiging van de tijdelijke vijand. Het brood en meel. Dit laatste is in het voorjaar niet altijd makkelijk. Het meel stuift alle kanten op bij het ontluiken van de eerste bloemen.  

Pesach in een verzorgings en verpleeghuis met een Joodse identiteit betekent veel. Het is keihard en lang werken. Schoonmakers en keukenpersoneel zijn weken bezig volgens een stipt draaiboek om alles te laten blinken. Er wordt veel gevraagd van de verantwoordelijke van het kasjroet. Hij trekt vanuit de keuken samen met het extra schoonmaakpersoneel een spoor van schoonmaak door het huis. Bewoners en medewerkers die langzaam maar zeker hun omgeving zien veranderen in een schone en vaak nog afgedekte wereld, totdat enkele dagen voor Pesach al het serviesgoed wordt verandert, de doeken weer van het aanrecht gaan en het brood definitief voor matzes worden ingewisseld.  

Kantoorpersoneel dat denkt dat het Pesach gebeuren aan hen voorbij trekt, komen van een koude kermis in een hopelijk warm voorjaar thuis. Er wordt een week niet gemaild en ook het internet wordt stilgelegd. De vele cookies die we moeten toestaan om zich op het internet te kunnen bewegen zijn niet koosjer voor Pesach. 

De schoonmaakspullen gaan als warme broodjes over de toonbank, dat dan weer wel. Een bakker kan een week zijn winkel dicht gooien, maar daarentegen ziet de schoonmaakbranche wel brood in de Pesach. 

Al met al dus een week met veel controversen.  

Maar even serieus. Aan het eind van een wekenlange voorbereiding is het dan zover. De avond waarop het feest begint met een twee uur durende ceremonie en maaltijd. Met dit jaar een record aantal deelnemers van rond de honderd bewoners. Een maaltijd met veel liefde verzorgt door ons eigen keukenpersoneel. Bewoners, familieleden, medewerkers en vrijwilligers Joods en niet Joods vieren samen in de eetzaal de uittocht uit Egypte. Samen vieren we in vrijheid het begin van de lente. Samen met elkaar ontdoen we ons van het gerezen brood en doen we een stapje terug naar de basis. Een basis van kracht. De kracht van Beth Shalom. Samen laten we Beth Shalom bloeien. Samen laten we de wereld bloeien. 

Wij wensen iedereen een mooie Pesach en een vrolijk Pasen. 

© Amiad Ilsar 

 

Advertenties

2 gedachten over “Pesach

  1. jeshuaist

    Dit is op Jeshuaist herblogden reageerde:
    Het mooie van deze dagen dat wij samen tijd nemen om alles proper te maken en in herstelling te brengen wat hersteld moet worden, is dat wij onze verbondenheid nog meer mogen aanvoelen en beseffen wat onze voorouders hebben moeten doorstaan, terwijl wij nu deelgenoten mogen zijn van die bevrijding.

  2. Pingback: Tijden van gevangenschap, verbanning en verlossing | From guestwriters

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s